Användarvillkor
Användar-villkor
Gäller från: 2025-10-01 och tillsvidare
1. Allmänt
1.1. Om villkoren: Dessa användarvillkor ("Villkoren") reglerar användningen av mobilapplikationen ”Nära Hjärtat” ("Appen"), som ägs och tillhandahålls av Nära Hjärtat i Visby AB (org. nr: 559527-6014) (nedan kallat "vi", "vår" eller "oss"). Hänvisningar till "du", "dig" eller "din" avser dig som Användare av Appen, oavsett om du endast tar del av allmänt innehåll eller använder särskilda funktioner.
1.2. Godkännande av villkoren: Genom att använda Appen godkänner du, i egenskap av Användare, att vara bunden av dessa Villkor.
1.3. Rättslig betydelse: Villkoren utgör ett rättsligt bindande avtal mellan dig som Användare och oss som leverantör av Appen. Du är ansvarig för att läsa igenom Villkoren innan du använder Appen och för att hålla dig uppdaterad om eventuella ändringar. Om du inte accepterar Villkoren ska du inte använda Appen.
1.4. Särskilda villkor: För vissa funktioner i Appen kan särskilda villkor gälla. Vid konflikt mellan dessa Villkor och särskilda villkor har de särskilda villkoren företräde.
1.5. Appens syfte och användningsområde: Appen är framtagen för att sprida kunskap om riskfaktorer för ny hjärtinfarkt, samt stödja personer som har haft en hjärtinfarkt, genom att ge personlig återkoppling på dennes riskfaktorer för ny hjärtinfarkt. Huvudsyftet med Appen är att hjälpa personer som har haft en hjärtinfarkt att bättre förstå, följa och påverka sin hjärthälsa över tid. Alla Användare kan ta del av Appens generella innehåll, såsom texter och informationsfilmer, utan att registrera några uppgifter om sin hälsa.
1.6. Vetenskaplig grund och individanpassning: Appen bygger på vetenskapligt grundad information och svenska riktlinjer för prevention efter hjärtinfarkt. Om du som Användare registrerar att du har haft en hjärtinfarkt och lämnar uppgifter om din hälsa samt uttryckligen samtycker till att vi behandlar dessa enligt artikel 9 i GDPR, får du rollen som Huvudanvändare. Appen kan då ge dig en anpassad bild av dina riskfaktorer, baserat på de uppgifter du registrerat. Informationen i Appen är avsedd att fungera som ett komplement till ordinarie vårdkontakt.
1.7. Automatiserad återkoppling: Den återkoppling som Huvudanvändaren får i Appen genereras automatiskt utifrån de värden som denne själv registrerar i Appen. Informationen är vägledande, men utgör inte individuell medicinsk rådgivning. Den granskas inte av vårdpersonal i realtid och utgör inte en medicinsk bedömning eller diagnos.
1.8. Komplement till vårdkontakt: Appen är inte avsedd att ersätta Huvudanvändarens kontakt med hälso- och sjukvården. Användningen av Appen sker på Huvudanvändarens eget initiativ och ansvar. Vid akuta besvär eller frågor om behandling ska Huvudanvändaren alltid vända sig till hälso- och sjukvården. Det är Huvudanvändarens ansvar att boka nödvändiga vårdbesök och följa ordinerade kontroller och provtagningar. Appen ersätter inte detta ansvar.
1.9. Samverkan med vården eller tredje part: Vi ansvarar inte för den information som Huvudanvändaren registrerar i Appen eller väljer att föra vidare till vårdgivare eller tredje part. Eventuella åtgärder som vidtas av Huvudanvändaren eller tredje part baserat på information i Appen sker helt på egen risk.
1.10. Delad information med Läsbehörig: Huvudanvändaren kan välja att dela information från Appen med personer som ges läsbehörighet. Sådan delning sker helt på Huvudanvändarens eget initiativ och ansvar. Vi ansvarar inte för hur en Läsbehörig hanterar information som delas utanför Appen.
2. Definitioner
I dessa Villkor avses med:
- Appen: Mobilapplikationen Nära Hjärtat, inklusive dess innehåll, funktioner och användargränssnitt.
- Vi / Oss / Vår: Nära Hjärtat i Visby AB (org.nr 556832-6846), som är leverantör av Appen.
- Du / Dig / Din / Användare: Den fysiska person som laddar ner, använder eller på annat sätt interagerar med Appen. Alla Användare har tillgång till Appens allmänna innehåll, såsom texter, informationsfilmer och översiktlig vägledning som inte är kopplad till någon specifik individ. En Användare kan därefter få rollen som:
- Huvudanvändare: En Användare som loggar in med mobilt BankID, registrerar att denne haft en hjärtinfarkt inklusive sin tillhörande personliga hälsodata i Appen, och lämnar ett uttryckligt samtycke till vår behandling av hälsouppgifterna. Huvudanvändaren får då tillgång till Appens individanpassade funktioner, inklusive återkoppling på registrerade värden och möjligheten att bjuda in en eller flera Läsbehöriga som kan ta del av de uppgifter som Huvudanvändaren själv valt att registrera och dela.
- Läsbehörig: En person som har blivit inbjuden av en Huvudanvändare, och som får tillgång till viss delad information från Huvudanvändarens användarkonto, i enlighet med de behörigheter som Huvudanvändaren har tilldelat. Läsbehöriga kan inte registrera egen hälsodata och har endast läsrättighet.
3. Användning av aPPEN
3.1. Målgrupp och åldersgräns: Appen är avsedd för vuxna personer. Den riktar sig inte till barn eller personer under 18 år. Genom att använda Appen bekräftar du att du är minst 18 år gammal.
3.2. Användning enligt villkor och lag: Appen får endast användas i enlighet med dessa Villkor, gällande lagstiftning och för Appens avsedda syfte. Användning i strid med detta kan leda till att Användarens åtkomst till Appen begränsas eller avslutas.
3.3. Samtycke till behandling av hälsouppgifter (gäller Huvudanvändare): För att använda Appens individanpassade funktioner och registrera personliga hälsodata krävs att du först registrerar att du haft en hjärtinfarkt samt lämnar ett uttryckligt samtycke till att vi behandlar dina hälsouppgifter som du väljer att registrera i Appen. Utan sådant samtycke kan dessa funktioner inte användas, och du får i så fall endast tillgång till Appens generella innehåll. När hälsodata registreras och samtycke har lämnats för behandlingen, får du rollen som Huvudanvändare.
3.4. Manuell inmatning av hälsouppgifter (gäller Huvudanvändare): Du, i egenskap av Huvudanvändare, registrerar själv uppgifter om dina relevanta hälsodata. Vi kontrollerar inte riktigheten i de uppgifter du anger. Det är ditt ansvar att säkerställa att informationen du registrerar är korrekt, fullständig och aktuell. Felaktigt inmatade uppgifter kan påverka den automatiserade återkoppling Appen genererar och därmed dess användbarhet.
3.5. Användarens ansvar: Du ansvarar för att ha tillgång till den tekniska utrustning, programvara och internetanslutning som krävs för att använda Appen. Vi ansvarar inte för kostnader för datatrafik, roaming eller andra avgifter som kan uppstå för dig på grund av din användning av Appen. Överträdelse av lag eller Villkor utgör ett väsentligt avtalsbrott. Du ansvarar även för att:
- säkerställa att de uppgifter du registrerar i Appen är korrekta, uppdaterade och fullständiga;
- vid behov uppdatera dina kontaktuppgifter i Appen;
- kontrollera att åtkomsträttigheter är aktuella, särskilt relevant om du delar information med Läsbehöriga eller är Läsbehörig själv;
- inte använda Appen i strid med dess syfte, dessa Villkor, gällande lag eller på ett sätt som orsakar skada eller olägenhet för oss eller annan användare.
3.6. Otillåten användning: Du förbinder dig att använda Appen på ett ansvarsfullt och lagenligt sätt. Det är inte tillåtet att:
- använda Appen i syfte att begå bedrägeri eller annan olaglig handling;
- sprida, ladda upp eller överföra material som är kränkande, olagligt, hotfullt, ärekränkande eller som gör intrång i tredje parts rättigheter;
- försöka få obehörig åtkomst till, störa, skada eller manipulera Appens tekniska funktioner, databas, servrar eller kod;
- använda automatiserade verktyg såsom bots eller scrapers för att samla in information från Appen utan vårt uttryckliga skriftliga tillstånd;
- utge dig för att vara någon annan eller lämna falsk information, exempelvis vid användning av kontaktformulär eller kontoinställningar;
- använda Appen på ett sätt som orsakar störningar, skada eller annan olägenhet för oss eller andra användare;
- i övrigt använda Appen på ett sätt som strider mot dess avsedda funktion eller syfte.
4. Tillgänglighet och Tekniska begränsningar
4.1. Driftansvar: Vi ansvarar för drift, förvaltning och vidareutveckling av Appen samt för att upprätthålla en god nivå av informationssäkerhet.
4.2. Tillgänglighet: Vår ambition är att Appen ska vara tillgänglig dygnet runt, årets alla dagar. Vi kan dock inte garantera ständig eller oavbruten åtkomst. Vissa funktioner i Appen kan vara begränsade beroende på din användartyp.
4.3. Externa faktorer: Störningar som beror på din internetanslutning, mobildata, tredjepartsnätverk eller andra externa tjänster utgör inte fel i Appen och ligger utanför vårt ansvar.
4.4. Ändringar och begränsningar: Vi förbehåller oss rätten att när som helst och utan föregående meddelande ändra, begränsa eller tillfälligt eller permanent stänga ner hela eller delar av Appen. Detta gäller även funktioner i Appen.
4.5. Tillfälliga driftavbrott: Tillfälliga avbrott i tillgängligheten kan uppstå till följd av exempelvis tekniskt underhåll, uppdateringar, säkerhetsarbete eller andra skäl.
4.6. Ansvarsbegränsning vid driftstörningar: Vi ansvarar inte för skada eller förlust som uppstår till följd av avbrott, förseningar eller begränsad åtkomst till Appen, såvida detta inte beror på vårdslöshet från vår sida eller om vi enligt tvingande lag är skyldiga att ansvara.
5. Support
5.1. Teknisk support: Vi tillhandahåller teknisk support relaterad till Appens grundläggande funktionalitet och tillgänglighet. Support erbjuds på svenska eller engelska och nås via e-post till: info@narahjartat.se. Supporten är tillgänglig för samtliga Användare, oavsett användartyp.
5.2. Begränsningar i supportens omfattning: Supporten omfattar inte problem som ligger utanför vår kontroll eller vårt ansvar. Det gäller exempelvis:
- avbrott eller störningar som beror på din internetuppkoppling eller mobildata,
- problem som är hänförliga till externa tjänster, såsom BankID eller andra tredjepartssystem,
- frågor som rör medicinska tolkningar av den information som visas i Appen.
5.3. Anmälan av fel: Om du upptäcker fel i Appen är du välkommen att rapportera det via e-post till info@narahjartat.se. Din felanmälan bör innehålla en beskrivning av felet, när det uppstod samt hur det yttrar sig eller kan återskapas.
5.4. Hantering av supportärenden: Vi strävar efter att besvara supportärenden utan onödigt dröjsmål. Ärenden hanteras utifrån tillgängliga resurser och prioriteras beroende på hur allvarligt felet bedöms vara. Vi garanterar dock inte viss svarstid eller att ett visst ärende kommer att leda till åtgärd. Fel eller brister kommer, om möjligt, att åtgärdas skyndsamt och inom rimlig tid.
5.5. Fel och påföljder: Om det uppstår ett fel i Appen har du, i egenskap av konsument, rätt till påföljder enligt tillämplig konsumentlagstiftning. Vi strävar alltid efter att i första hand åtgärda (avhjälpa) felet inom skälig tid och utan kostnad för dig. Om felet inte kan avhjälpas eller kvarstår trots åtgärder, kan du enligt lag ha rätt till prisavdrag, skadestånd eller att säga upp avtalet, beroende på felets art och omfattning. Dina rättigheter som konsument enligt tvingande lag påverkas inte av vad som anges i dessa Villkor.
6. Kontoinformation
6.1. Skapande av användarkonto: När du loggar in i Appen med ditt mobila BankID för första gången skapas automatiskt ett personligt användarkonto för dig. Endast du som registrerad Användare får använda användarkontot. Du får då rollen som Användare och kan ta del av Appens generella innehåll.
6.1.1. Du får rollen som Huvudanvändare först när du, efter inloggning, har: (i) registrerat att du haft en hjärtinfarkt samt valt att registrera dina hälsodata, och (ii) lämnat ett uttryckligt samtycke till att vi får behandla dessa uppgifter. Om du loggar in i egenskap av Huvudanvändare, får du tillgång till Appens fullständiga funktioner.
6.1.2. Om du loggar in i egenskap av Läsbehörig ges du endast åtkomst till den information som har delats med dig av en Huvudanvändare. Användning som Läsbehörig är alltid begränsad till visningsbehörighet.
6.2. Säkerhet och ansvar: Du ansvarar för att skydda dina inloggningsuppgifter (inklusive ditt mobila BankID) och för att inte dela dem med någon annan. All aktivitet som sker via ditt användarkonto anses ha utförts av dig.
6.3. Obehörig användning: Vi ansvarar inte för obehörig användning av ditt användarkonto som beror på att du har förlorat kontrollen över dina inloggningsuppgifter. Vid misstanke om missbruk ska du omedelbart vidta nödvändiga skyddsåtgärder (t.ex. spärra BankID) och meddela oss.
6.4. Licensrättighet: Du beviljas en icke-exklusiv, icke-överlåtbar och uppsägningsbar rätt att använda Appen i enlighet med dessa Villkor och tillämplig lag. Licensen upphör automatiskt vid avslut av användarkontot, oavsett anledning.
6.4.1. Om du är Huvudanvändare gäller licensen för personlig användning av Appens funktioner under avtalstiden. Det inkluderar rätten att registrera hälsodata och ta del av automatiserad återkoppling på dessa, under förutsättning att du lämnat samtycke till sådan behandling.
6.4.2. Om du är Läsbehörig gäller licensen endast för visning av information som en Huvudanvändare valt att dela med dig.
6.5. Avstängning eller radering: Vi förbehåller oss rätten att, utan föregående meddelande, begränsa, stänga av eller avsluta ditt användarkonto vid misstanke om missbruk, säkerhetsrisker eller överträdelser av dessa Villkor, förutsatt att åtgärden är proportionerlig i förhållande till omständigheterna.
6.6. Avslut på begäran: Du kan när som helst begära att ditt användarkonto avslutas, antingen via funktion i Appen (om tillgänglig) eller genom att kontakta oss via de kontaktuppgifter som anges i slutet av Villkoren.
6.6.1. Om du är Huvudanvändare avslutas användarkontot och alla kopplade Läsbehöriga förlorar åtkomsten.
6.6.2. Om du är Läsbehörig avslutas endast ditt användarkonto, utan påverkan på Huvudanvändarens användarkonto.
6.7. Inaktivitet: Om ditt användarkonto har varit inaktivt i 24 månader förbehåller vi oss rätten att avsluta det. Innan användarkontot avslutas skickar vi en avisering via e-post med möjlighet att behålla användarkontot. Du förhindrar avslut enkelt genom att logga in i Appen. Det är ditt ansvar att hålla dina kontaktuppgifter uppdaterade för att kunna ta emot sådana meddelanden.
7. behandling av personuppgifter
7.1. Personuppgifter vi behandlar: Vi behandlar personuppgifter i samband med att du använder Appen, kontaktar oss eller ingår avtal med oss. Med personuppgifter avses information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig som individ, till exempel namn, kontaktuppgifter samt information du själv lämnar i fritextfält.
7.1.1. Om du är Huvudanvändare behandlar vi även de hälsorelaterade uppgifter som du registrerar i Appen. Behandlingen av dessa uppgifter sker endast om du uttryckligen samtycker till detta enligt artikel 9.2 a i GDPR. Samtycket ges i samband med att du registrerar att du haft en hjärtinfarkt och påbörjar inmatning av din hälsodata. Om du återkallar ditt samtycke till vår behandling av din hälsodata, kommer vi att radera eller anonymisera dessa uppgifter enligt tillämplig lag. Du kommer då inte längre att kunna använda Appens individanpassade funktioner, såsom återkoppling på registrerade värden eller delning med Läsbehöriga. Eventuella kopplingar från ditt användarkonto till Läsbehöriga avslutas även automatiskt. Ditt användarkonto i Appen kvarstår dock och du kan fortfarande ta del av det generella innehållet i Appen.
7.1.2. Om du är Läsbehörig behandlar vi endast de uppgifter som krävs för att ge dig åtkomst till delad information inom en Huvudanvändares användarkonto, såsom ditt namn och de tekniska uppgifter som behövs för att koppla dig till en Huvudanvändare.
7.2. Mer information: All vår behandling av personuppgifter sker i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning, inklusive EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR). Vi strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter på ett säkert, transparent och ansvarsfullt sätt. För detaljerad information om bland annat vilka personuppgifter vi samlar in, hur länge de sparas, vilka rättigheter du har och hur du kan utöva dem, hänvisar vi till vårt Integritetsmeddelande som finns publicerat på vår webbplats: https://narahjartat.se/integritetsmeddelande.
8. Köpevillkor
8.1. Tillgång till tjänsten: Appen kan erbjudas kostnadsfritt under en tidsbegränsad testperiod, eller som en avgiftsbelagd löpande abonnemangstjänst. Information om vad som gäller för just din åtkomst till Appen framgår vid registrering eller beställning.
8.2. Tillämpning av köpevillkor: När du köper våra tjänster eller produkter gäller våra köpevillkor, som presenteras i samband med köpet. Köpevillkoren utgör en del av det bindande avtalet mellan dig och oss.
8.3. Ångerrätt: Konsumenter har normalt en lagstadgad rätt att frånträda ett distansavtal inom fjorton (14) dagar från avtalets ingående, utan att ange något skäl. Ångerrätten gäller dock inte för appar eller digitalt innehåll som levereras elektroniskt, om nedladdning eller tillgång till innehållet har påbörjats efter att konsumenten uttryckligen samtyckt till att utförandet inleds omedelbart och bekräftat att ångerrätten därmed går förlorad. Genom att genomföra köpet av tjänsten, lämnar Användaren ett sådant samtycke och bekräftelse. Tillgång till Appens innehåll och funktioner ges omedelbart efter Avtalets ingående, och Användaren har därför ingen ångerrätt efter att tjänsten börjat användas. Användaren har dock alltid rätt att reklamera fel eller bristande funktion i Appen i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
9. Immateriella Rättigheter
9.1. Rättigheter till innehåll: Allt innehåll i Appen, inklusive men inte begränsat till texter, logotyper, grafik, bilder, videor, layout, design och tekniska lösningar, tillhör oss eller, i förekommande fall, våra licensgivare. Innehållet är skyddat enligt upphovsrätt, varumärkesrätt och annan tillämplig immaterialrättslig lagstiftning. Tillgång till Appen, oavsett din användartyp, medför inte att några immateriella rättigheter överlåts eller licensieras till dig.
9.2. Otillåten användning: Du får inte kopiera, återge, publicera, sprida, sälja, modifiera eller länka till innehåll i Appen på ett vilseledande eller otillåtet sätt. Du får inte heller på annat sätt använda innehållet utan vårt uttryckliga skriftliga godkännande, såvida inte sådan användning är tillåten enligt tvingande lag. Detta gäller även material som texter, filmer och övningar som är tillgängliga för alla Användare.
9.3. Användning av kännetecken: Det är inte tillåtet att använda vårt företagsnamn, vår logotyp eller andra kännetecken på ett sätt som kan antyda samarbete, godkännande eller stöd från vår sida, utan att detta i förväg har avtalats skriftligen.
9.4. Rättsliga följder: Otillåten användning av Appens innehåll kan medföra rättsliga åtgärder, inklusive krav på ersättning, skadestånd eller ingripanden enligt immaterialrättslig lagstiftning.
10. Länkar till andra webbplatser
10.1. Externa länkar: Appen kan innehålla länkar till externa webbplatser med information, tjänster eller produkter som tillhandahålls av tredje part. Dessa länkar finns enbart i informationssyfte, och vi har ingen kontroll över innehållet, tillgängligheten eller säkerheten på sådana webbplatser.
10.2. Ansvarsbegränsning: Vi ansvarar inte för innehållet på externa webbplatser som länkas från Appen, och vi ansvarar inte heller för eventuella skador, förluster eller olägenheter som kan uppstå till följd av att du besöker eller använder sådana webbplatser. Du använder externa länkar och tredjepartstjänster helt på egen risk.
10.3. Villkor och rättigheter hos tredje part: Tredje parts webbplatser kan omfattas av andra användarvillkor, integritetspolicys och immateriella rättigheter än våra. All användning av sådana webbplatser sker på egen risk och i enlighet med villkoren som gäller för respektive webbplats eller tjänst. Vi rekommenderar att du noggrant läser igenom tredjepartsleverantörers egna villkor och integritetspolicy innan du använder deras tjänster.
11. Ansvar och ansvarsbegräsningar
11.1. Inga garantier: Appen tillhandahålls i informations- och motivationssyfte och är inte avsedd att ersätta medicinsk rådgivning, diagnos eller behandling. Trots att Appen erbjuder funktioner som kan hjälpa personer att följa rekommenderade livsstilsförändringar och uppmärksamma riskfaktorer, lämnas inga garantier för att personer inte drabbas av en ny hjärtinfarkt eller annan hjärt-kärlsjukdom. Användning av Appen kan inte i sig utesluta sådana händelser. Du uppmanas alltid att rådgöra med läkare eller annan kvalificerad vårdpersonal vid frågor som rör din hälsa, symtom eller behandlingsbehov.
11.2. Vårt ansvar: Vi ansvarar endast för skador som har ett direkt och förutsebart samband med vår vårdslöshet vid tillhandahållandet av Appen, i den utsträckning det är tillåtet enligt tillämplig tvingande lag. Detta gäller oavsett om du använder Appen i egenskap av Huvudanvändare, Läsbehörig eller annan Användare. Om Huvudanvändaren återkallar sitt samtycke för vår behandling av dennes registrerade hälsodata och funktioner upphör, ansvarar vi inte för eventuell minskad funktionalitet.
11.3. Begränsning av ansvar: Vi ansvarar inte för indirekta skador, följdskador eller utebliven vinst, såvida vi inte har agerat grovt vårdslöst eller uppsåtligt, och endast i den utsträckning sådan ansvarsbegränsning är tillåten enligt tillämplig lag.
11.4. Force majeure: Vi ansvarar inte för förseningar eller brister i uppfyllelse av våra åtaganden enligt dessa Villkor, om vi kan visa det beror på ett hinder utanför vår kontroll som vi inte skäligen kunde förväntas ha räknat med, och vars följder vi inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit (force majeure-händelse). Exempel på sådana händelser kan vara: arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, ändrad lagstiftning, större tekniska driftstörningar eller andra liknande händelser som ligger utanför vår kontroll.
11.5. Överträdelse av villkor: Om du bryter mot dessa Villkor och det orsakar oss skada (till exempel genom otillåten teknisk manipulering, obehörig vidareanvändning av innehåll eller bedrägligt agerande), förbehåller vi oss rätten att kräva ersättning i enlighet med tillämplig lag. Detta påverkar inte dina lagstadgade rättigheter, där sådana finns.
11.6. Informationens användning: Informationen i Appen är avsedd som allmän vägledning. Den ersätter inte kontakt med hälso- och sjukvården. Vi ansvarar inte för beslut som du fattar enbart baserat på information i Appen, såvida inte annat följer av tvingande lag. Detta gäller även för innehåll som är tillgängligt för dig som Användare utan att du registrerat hälsodata. För mer information om Appens syfte och begränsningar, se avsnitt 1.5–1.8 ovan.
12. Ändringar
12.1. Ändringar i Appen: Vi har rätt att när som helst, utan föregående meddelande, göra ändringar i Appen. Detta kan innebära att funktioner förändras, tas bort eller läggs till, eller att användarupplevelsen justeras. Vi förbehåller oss rätten att löpande vidareutveckla, utöka, begränsa eller på annat sätt modifiera Appens struktur, tekniska lösningar, systemförutsättningar och övriga komponenter.
12.2. Uppdateringar och versioner: Appen uppdateras löpande. De användarvillkor som är gällande vid varje tidpunkt gäller även för alla uppdateringar, nya versioner och förändringar av Appens innehåll och funktionalitet.
12.3. Tjänster från tredje part: Tredjepartstjänster som är integrerade i Appen kan ändras eller upphöra av respektive tredjepartsleverantör. Det kan till exempel gälla tekniska krav, användarvillkor eller funktioner. Om en sådan tjänst upphör eller ändras, har vi rätt att sluta tillhandahålla den eller ersätta den med en annan.
12.4. Ändringar av användarvillkoren: Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra eller göra tillägg i dessa Villkor. Den aktuella versionen finns alltid tillgänglig i Appen. Du informeras om ändringar senast trettio (30) kalenderdagar innan de träder i kraft, via Appen, e-post eller annan kommunikationskanal som vi väljer. Vi har dock rätt att omedelbart genomföra ändringar som krävs enligt lag, förordning eller myndighetsbeslut. Om du inte accepterar de nya Villkoren har du rätt att avsluta ditt användarkonto före ikraftträdandet. Om du fortsätter att använda Appen efter att ändringarna trätt i kraft, anses du ha godkänt dem.
13. Övriga bestämmelser
13.1. Kommunikation: Kommunikation från oss till dig i egenskap av Användare sker i första hand via Appen, e-post eller andra digitala kanaler. Du ansvarar för att hålla dina kontaktuppgifter aktuella och för att regelbundet ta del av information från oss.
13.2. Överlåtelse: Du får inte överlåta, licensiera eller på annat sätt överföra dina rättigheter eller skyldigheter enligt dessa Villkor utan vårt skriftliga samtycke. Vi har rätt att överlåta våra rättigheter och skyldigheter enligt Villkoren till annan part, exempelvis men inte uteslutande i samband med omstrukturering, fusion, försäljning av vår verksamhet eller annan affärsövergång.
13.3. Bestämmelses ogiltighet: Om någon bestämmelse i dessa Villkor skulle befinnas ogiltig eller inte kunna göras gällande av behörig domstol eller myndighet, ska detta inte påverka giltigheten av övriga bestämmelser. Den ogiltiga bestämmelsen ska i sådant fall ersättas med en skälig och laglig bestämmelse som så långt som möjligt uppfyller syftet med den ursprungliga bestämmelsen.
13.4. Bestämmelses överlevnad: Bestämmelser i Villkoren avseende bland annat immateriella rättigheter, tillämplig lag, tvistelösning och eventuella övriga bestämmelser som uttryckligen eller med hänsyn till dess karaktär är avsedda att gälla även efter avtalets upphörande, ska fortsätta att vara bindande även efter det att avtalet mellan oss har upphört, så länge som bestämmelsens innehåll och syfte motiverar att den fortsatt ska gälla. Detta gäller oavsett på vilken grund avtalet mellan oss har upphört.
14. Tillämplig lag och tvistelösning
14.1. Tillämplig lag: Dessa Villkor regleras av och tolkas i enlighet med svensk lag, utan hänsyn till dess lagvalsregler. Eventuella tvister som uppstår i samband med dessa villkor ska avgöras enligt svensk lag.
14.2. Tvistelösning: Tvister som uppstår med anledning av dessa Villkor eller din användning av Appen ska avgöras av allmän domstol i Sverige, såvida inte tvingande lag föreskriver annat.
14.3. Förhandlingslösning: Vi rekommenderar alltid att försöka lösa tvister genom dialog och förhandling innan rättslig åtgärd vidtas.
15. Kontaktinformation
15.1. Om du har frågor om dessa Villkor eller användningen av Appen, är du välkommen att kontakta oss via:
- E-post: info@narahjartat.se
- Postadress: Vikingagatan 15, 621 55 Visby